Bezpieczeństwo dzieci podczas wypoczynku powinno być priorytetem nie tylko dla rodziców, ale i dla wszystkich właścicieli i pracowników obiektów turystycznych. Do 15 sierpnia 2024 roku wszystkie te instytucje zobowiązane były do wdrożenia standardów ochrony małoletnich. Standardy wspierają osoby z tej branży w rozpoznawaniu sygnałów krzywdzenia małoletnich i sprawiają, że obiekty turystyczne stają się bezpiecznym środowiskiem dla dzieci. Są one narzędziem, które wesprze personel i kadrę zarządzającą w odpowiednim reagowaniu na krzywdzenie dzieci w tychże miejscach. Obowiązek wprowadzenia standardów zwrócił uwagę na konieczność ochrony dzieci i zapewnienia im prawidłowych relacji z dorosłymi.
Dlaczego warto, aby pracownicy i właściciele obiektów turystycznych budowali zaufanie dzieci?
Kreowanie zaufania u najmłodszych gości obiektów jest niezwykle znaczące dla jego właścicieli i kadry. Oto dlaczego:
• Zapewnienie dziecku pozytywnych wspomnień z wyjazdu, relaksu i szczęścia to ogólne zadowolenie z pobytu całej rodziny. Satysfakcja klienta to czynnik, oddziałujący na jego lojalność, która jest kluczowym elementem długoterminowego sukcesu działalności.
• Miejsca, które są przyjazne dzieciom zyskują renomę i korzystny wizerunek. Rodzice często dzielą się swoimi doświadczeniami, a przychylne opinie przyciągają kolejnych gości i potencjalnych zainteresowanych.
• Kwestia zaufania jest też istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa. Gdy dziecko czuje się bezpiecznie w środowisku obiektu, w przypadku zagubienia się lub potrzeby pomocy będzie bardziej skłonne zwrócić się do kogoś z kadry.
W jaki sposób budować zaufanie najmłodszych gości? Kilka porad…
• Zastosuj przyjazne powitanie: powitanie dzieci w sposób ciepły może pomóc im poczuć się komfortowo w obiekcie. Wskazany jest uśmiech i pochylenie się na poziom dziecka, aby nie przytłaczać go swoją wielkością. Warto również nawiązywać kontakt wzrokowy.
• Używaj języka dostosowanego do dzieci: komunikuj się w sposób zrozumiały, stosując odpowiedni ton głosu. Słuchaj uważnie i okazuj zainteresowanie, tym co ma do powiedzenia młody rozmówca. Staraj się mówić prawdę- dziecko oczekuje uczciwości i wiarygodności. Potrafi też świetnie odczytać wszelkie sygnały mogące świadczyć o tym, że rozmijasz się z prawdą.
• Zapewnij dzieciom bezpieczne środowisko: Upewnij się, że wszystkie pomieszczenia kwatery są bezpieczne dla dzieci, a wszelkie potencjalne zagrożenia są usunięte.
• Reaguj na przejawy agresji w grupie dzieciaków, odwiedzających Twój obiekt: zachowaj spokój, zidentyfikuj przyczynę agresji, początkowo obserwuj sytuację i dopiero wtedy interweniuj.
• Stosuj kulturalny język: wykorzystaj grzecznościowe zwroty, prosty język i krótkie zdania. Zachowuj cierpliwość i pamiętaj, że Twoje zachowanie i sposób komunikacji powinny być wzorem do naśladowania dla dziecka. Zwracaj też uwagę na poszanowanie godności i prywatności najmłodszych.
• Traktuj problemy dziecka poważnie: każdy człowiek ma zmartwienia adekwatne do swojego wieku. Jeśli dziecko ma jakiś problem, daj mu do zrozumienia, że zdajesz sobie sprawę z emocji, które przeżywa.
Zadanie publiczne pn. „Bezpieczny wypoczynek na polskiej wsi” dofinansowane ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki zgodnie z zawartą umowa nr 2024/0015/0296/UDOT/DT/BP/JKK z dnia 19.06.2024 roku.